kredyty hipoteczne

08.03.2018 11:56

Czy pracodawcy wiedzą jakich ubezpieczeń potrzebują pracownicy?

Prywatna opieka medyczna jest niezmiennie jednym z najpopularniejszych benefitów pozapłacowych, pokazuje najnowszy raport Hays. Oferowany przez firmy zakres ochrony w większości przypadków nie pokrywa się jednak z oczekiwaniami pracowników. Sytuację mogą poprawić wspólne działania pracodawców i ubezpieczycieli, tłumaczące jak najefektywniej korzystać z proponowanych dodatków do pensji.

Opublikowany niedawno przez Hays "Raport płacowy 2018. Trendy na rynku pracy" pokazuje m.in. jak wygląda podejście pracodawców i zatrudnionych do benefitów pozapłacowych. W związku z umacniającym się w Polsce rynkiem pracownika są one istotnym elementem wpływającym zarówno na pozyskanie nowych osób, jak i utrzymanie w organizacji dotychczasowych członków zespołu. Według raportu dostęp do prywatnej opieki jest niezmiennie jednym z popularniejszych benefitów pozapłacowych. Prawie połowa pracowników (49%) ma zapewniony podstawowy pakiet opieki medycznej, a kolejne 26% rozszerzoną ochronę.

Jakiej ochrony oczekujemy?

Szersze spojrzenie na sytuację daje analiza oczekiwań pracowników. Według badania jedynie 15% zatrudnionych preferuje podstawowy zakres ochrony, a aż 65% liczy, że firma zapewni im dostęp do bogatej oferty świadczeń medycznych. Sprostać tym wymaganiom gotowych jest jedynie 21% przedsiębiorców. Zdecydowana większość, 73%, oferuje pracownikom podstawowy pakiet opieki medycznej. Widać zatem, że proponowane przez firmy plany świadczeń medycznych jedynie w niewielkim stopniu pokrywają się z preferencjami zatrudnionych. Czy jednak posiadanie wysokiego wariantu ubezpieczenia jest naprawdę konieczne i świadczy o zaspokojeniu najważniejszych potrzeb?

-Wśród Polaków panuje przeświadczenie, że jedynie nielimitowany dostęp do świadczeń oferowany w najdroższych pakietach jest realną pomocą medyczną. Nie jest to do końca prawdą. Biorąc pod uwagę częstotliwość, z jaką korzystamy z usług zdrowotnych, wybór limitowanego dostępu do opieki może okazać się wystarczający. Co więcej, rozwój prywatnych świadczeń medycznych sprawił, że można znaleźć na rynku ubezpieczenie, które mimo ograniczeń ilościowych wizyt i badań zapewni dostęp do zaawansowanej diagnostyki i konsultacji w zadowalającym zakresie. Ponadto część ubezpieczycieli oferuje możliwość zmiany wariantu ubezpieczenia na wyższy, jeżeli dotychczasowy nie oferuje wystarczającej ochrony- mówi Małgorzata Jackiewicz, Dyrektor Sprzedaży Ubezpieczeń Zdrowotnych w SALTUS Ubezpieczenia.

Należy pamiętać, że Polacy traktują ubezpieczenia zdrowotne jako pomoc doraźną, a nie zabezpieczenie i wsparcie w utrzymaniu dobrego stanu zdrowia. W związku z czym zainteresowani są nimi wyłącznie w momencie, kiedy mają problemy ze zdrowiem i muszą często korzystać z pomocy lekarzy.

Pracodawco, zachęcaj do badań

Czynnikiem, który także wpływa na negatywne postrzeganie niektórych benefitów pozapłacowych jest fakt, że większość pracodawców (aż 59%) nie badazadowolenia pracowników. W efekcie ponad połowa z nichnie uważa oferowanych dodatków do pensji za satysfakcjonujące. Warto się zatem zastanowić jakie dokładnie są przyczyny niezadowolenia zatrudnionych z benefitów.

-Zauważyliśmy, że po części przyczyną problemu jest brak wyczerpującej informacji przekazywanej przez pracodawców na temat korzyści, jakie można czerpać z benefitów. Odpowiednia edukacja pracowników i zachęta do systematycznego korzystania z dostępnych świadczeń pomaga lepiej zrozumieć istotę dodatku oraz wskazuje sposób optymalnego jego wykorzystania. Przykładowo, w odniesieniu do grupowych ubezpieczeń zdrowotnych zachęcamy pracodawców, żeby podpowiadali pracownikom jakie badania profilaktyczne warto wykonać oraz motywowali do ich realizacji - dodaje Małgorzata Jackiewicz z SALTUS Ubezpieczenia.

Odpowiednia komunikacja i zachęcanie do regularnego korzystania z dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego może przynieść szerokie korzyści pracodawcy, nie tylko w postaci większego zadowolenia z benefitów pozapłacowych. Pomoc pracownikom w utrzymaniu dobrego stanu zdrowia wpływa również na codzienną działalność firmy. Dobre samopoczucie ma wpływ na każdą sferę naszego życia, w tym na efektywność w pracy.

Brandscope

banki