kredyty hipoteczne

08.04.2019 16:32

Przełomowe technologie FinTech przemawiają do banków, rozbudzając chęć do współpracy

W przeszłości, nowe technologie na ogół służyły jako czynnik wywołujący podziały w branży finansowej. Nie mniej jednak, biorąc pod uwagę postępujący w piorunującym tempie rozwój technologiczny, rozwiązania FinTech nie są już określane mianem startup-ów, będących solą w oku branży bankowej; albowiem nowe startupy i banki tradycyjne coraz częściej podejmują współpracę w celu stworzenia produktów i usług z korzyścią dla szerszego grona konsumentów oraz firm.



Coraz wyraźniej widać, że niewiele biznesów jest w stanie dotrzymać kroku możliwościom startup-ów FinTech oraz wymaganiom, stawianym przez Pokolenie Z. Stale wrasta liczba firm uświadamiających sobie korzyści płynące ze współpracy z sektorem FinTech, ponieważ oferowane rozwiązania są opłacalnym i efektywnym czasowo sposobem na dostarczenie klientom usług i produktów, których oczekują.

Eksperci oraz dane podkreślają zachodzącą zmianę

Przejście z konkurencyjności do współpracy zostało podkreślone przez licznych ekspertów FinTech, jak i niezależnych, związanych z usługami finansowymi, oraz poparte danymi, zebranymi na podstawie ankiet.



Biznesmen, przedsiębiorca i założyciel Finstar Financial Group - Oleg Boyko jest jednym z doświadczonych inwestorów związanych z usługami finansowymi oraz FinTech, który dostrzegł potencjał we współpracy pomiędzy tradycyjną bankowością i FinTech. Boyko jest przekonany, że taka kolaboracja przyniesie strategiczne korzyści obu stronom, w tym poprzez analizę biegłości zarządzania.

Tymczasem, Shayne Elliot, Dyrektor Generalny ANZ, podczas ostatniej konferencji Sibos w Australii, podkreślił, że istnieje wyraźna tendencja do zacieśniania współpracy, która wypiera relacje, opierające się na konkurencyjności.

„Na przestrzeni ostatnich 18 miesięcy da się zaobserwować interesujący rozwój sytuacji, w której to banki przejdą na współpracę z FinTech - wydaje się to bardziej prawdopodobne niż scenariusz, gdzie FinTech zastąpi banki.” Powiedział Elliot.

Taki pogląd nie został sformułowany na podstawie opinii jednego czy dwóch doświadczonych finansistów, wynika on również z danych, zebranych za pośrednictwem generalnych ankiet.

Raport PWC FinTech z 2017 roku wykazał, że 82% ankietowanych spodziewa się wzrostu liczby powiązań z Fintech za dwa do pięciu lat.

Rok później, oddzielny raport, sporządzony przez CapGemini, stwierdza: „Związek pomiędzy FinTech a tradycyjnymi instytucjami finansowymi przeszedł z relacji konkurencyjnych na współpracę, aczkolwiek ten potencjał, wynikający z możliwej kolaboracji, to dopiero początek.”

Sporządzony przez CapGemini w 2018 roku, ogólnoświatowy raport na temat FinTech ponadto wykazał, że współpraca pomiędzy istniejącymi już firmami zajmującymi się usługami finansowymi a wschodzącymi technologiami FinTech przestała być kwestią zakupu lub wprowadzenia własnych rozwiązań. Rozmowy, toczące się pomiędzy stronami zainteresowanymi, skupiają się wokół najskuteczniejszych sposobów dostarczenia odpowiednich usług do odbiorców docelowych w jak najkrótszym czasie.

Oprogramowanie jako Usługa

Ta kwestia jest tradycyjną kością niezgody pomiędzy bankami a FinTech. Nowi gracze na rynku są o wiele bardziej otwarci na wypracowanie innowacyjnego podejścia do potrzeb klientów, wykorzystując przy tym swoją wiedzę oraz eksperymentując z rozwijającymi się technologiami. Banki oraz instytucje finansowe, działające na rynku od dłuższego czasu, niechętnie biorą pod uwagę rozwiązania inne, niż procesy i systemy, które do tej pory „w miarę dobrze” spełniały swoje zadanie.



Nie mniej jednak, poprzez wspólne opracowywanie rozwiązań, znacznie łatwiej jest znaleźć sposób na wdrożenie nowej usługi FinTech, która może stać się dodatkiem lub całkowicie zastąpić istniejącą już usługę w powszechnie uznanej instytucji.

Poniżej przedstawiono przykłady powszechnie znanych banków oraz firm zajmujących się usługami finansowymi, które w określonym stopniu współpracują ze startupami FinTech. Oto one:

  • W Wielkiej Brytanii, wyłącznie cyfrowy bank Starling wyraził zgodę na współpracę z Pocztą.
  • W roku 2018, Zjednoczony Bank Zagraniczny (UOB), zgodził się na szereg rozwiązań partnerskich FinTech, włączając w to płatności Razer Pay za pomocą E-Portfeli oraz Personetics dostawcy AI.
  • Gdzie indziej, Bank Inwestycyjny Morgan Stanley stwierdził, że usprawniło to proces wdrażania rozwiązań partnerskich i umów ze startupami.
  • OnDeck i JPMorgan Chase połączyli swoje siły, aby stworzyć spółkę całkowicie zależną ODX, która dostarcza bankom technologie oraz inne usługi.

To tylko wierzchołek góry lodowej, która reprezentuje rosnącą liczbę umów, porozumień i wspólnie podejmowanych czynności pomiędzy starymi i nowymi graczami na rynku usług finansowych.

Biznesmen Oleg Boyko zdradził na łamach FINSMES, że FinTech znacznie szybciej niż tradycyjne banki, dostosowuje się do oczekiwań klientów, dostarczając usługi finansowe na wyższym poziomie, które są użyteczne dla szerszego grona odbiorców.

Według Boyko „Na całym świecie znajduje się ponad 2.5 biliona ludzi, którzy są zaniedbywani przez tradycyjne produkty i usługi finansowe.” „W związku z tą sytuacją, staje przed nami niebywała szansa na ponowne przeanalizowanie usług finansowych oraz dostosowanie ich tak, by służyły niniejszej społeczności.”

To tylko jeden z powodów, dla których współpraca pomiędzy bankami i startupami zacieśnia się w skali globalnej. Wszystko wskazuje na to, że ta tendencja utrzyma się w przyszłości.


Powrót Przeczytaj cały artykuł
banki