kredyty hipoteczne

03.07.2018 11:14

Rosnąca rola kompetencji cyfrowych w branży ubezpieczeniowej

Ponad 30% pracowników firm ubezpieczeniowych uważa, że .pracodawcy nie dają im możliwości rozwoju kompetencji cyfrowych - wynika z raportu firmy HRK S.A.

Nowe technologie i oczekiwania klientów, którzy w coraz większym stopniu pochodzą z młodego pokolenia, wymuszają na firmach dostosowanie się do zachodzących na rynku zmian. Firmy ubezpieczeniowe coraz odważniej wykorzystują kanały mobilne, internet, a także kluczowe technologie, które już dziś rewolucjonizują inne branże - zaawansowana analityka, sztuczna inteligencja, internet rzeczy, blockchain, czy rzeczywistość wirtualna. Wraz z rozwojem technologii, rośnie zapotrzebowanie na pracowników posiadających wysoko rozwinięte kompetencje cyfrowe.

Niestety, z badania przeprowadzonego przez firmę doradztwa personalnego HRK S.A. wynika, że 71% ubezpieczycieli uważa, że daje swoim pracownikom możliwość rozwoju kompetencji cyfrowych, z kolei w ocenie samych pracowników jest to tylko 38% firm. Jak widać, występuje tu duża rozbieżność pomiędzy tym, co myśli firma, a co faktycznie otrzymuje pracownik.

Pracownicy stawiają na rozwój

Pracownicy firm ubezpieczeniowych optymistycznie podchodzą do swoich umiejętności - 47% z nich dobrze ocenia posiadane kompetencje cyfrowe, ale 30% chciałoby, by pracodawcy dawali większe możliwości rozwoju. Najczęściej wskazują oni zwiększenie liczby szkoleń, warsztatów, wprowadzenie projektowego sposobu pracy, wdrożenie metodyki agile czy lean management, angażowanie pracowników w projekty digitalowe - obecnie wg badanych najczęściej grupę projektową stanowią informatycy, a nierzadko pomijani są przedstawiciele innych działów, którzy również posiadają wysokie kompetencje np. analityczne. Osoby te, wg badanych, mogłyby stanowić wartość dodaną przy wdrażaniu nowoczesnych projektów. Pocieszająca jest jednak informacja, że 80% badanych firm planuje w najbliższym czasie rozpocząć projekty związane z rozwojem kompetencji cyfrowych dla swoich pracowników. Czy wraz z tymi planami nastąpi również rozwój pracowników?

Kompetencje cyfrowe zmieniły znaczenie

Dotychczas kompetencje cyfrowe były utożsamiane ze sprawną obsługą narzędzi biurowych, poczty elektronicznej, czy komunikatorów internetowych, dziś przy nieustanym pojawianiu się nowych technologii, od pracowników rynek wymaga więcej. W cenie są pracownicy otwarci na nowinki technologiczne, dobrze znający języki obce (z naciskiem na język angielski), cechujący się samoorganizacją (zarządzaniem sobą w czasie) oraz posiadający zdolność do przebranżowienia się. W obliczu nowych technologii doceniana jest również podstawowa wiedza z zakresu bezpieczeństwa online, a nawet podstaw programowania. W przypadku branży ubezpieczeniowej, wg badanych przez firmę HRK pracowników, największy rozwój technologii nastąpi w obszarach obsługi klienta (58%), ocenie ryzyka (45%), sprzedaży i likwidacji szkód (44%) oraz płatności składek (26%). Obszary te również narzucą na pracowników posiadanie odpowiednich kompetencji cyfrowych - łatwości przystosowania się do zmian, szybkiego uczenia się, znajomości podstaw analityki, umiejętności obsługi nowoczesnych platform sprzedażowych. Dodatkowo, pracownicy będą musieli na bieżąco śledzić zmiany zachodzące w prawie oraz umieć dostosować się do wymagań biznesu.

Firmy ubezpieczeniowe, które jeszcze nie zaplanowały rozwoju kompetencji cyfrowych swoich pracowników, powinny pamiętać, że cyfryzacja to znacznie więcej niż zmiany technologiczne - należy w coraz większym stopniu angażować się w nowe, usprawnione metody pracy i obsługi klienta, a pracowników szkolić i nieustannie motywować do pracy w nowym otoczeniu cyfrowym. Wszystkie zmiany, jakie obecnie zachodzą mogą pomóc, o ile dobrze się je wykorzysta.

HRK S.A.

banki